Regulamin zajęć V rok kierunek lekarski. Sylabus

Regulamin zajeć dydaktycznych z Psychiatrii-Vrok kierunek lekarski

§ 1

Sposób prowadzenia zajęć

1. Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń, w formie stacjonarnej lub zdalnej metodą e-larningu, zgodnie z obowiazującym harmonogramem zajęć. Zajęcia zdalne mogą być realizowane w formie synchronicznej (łączność online studenta z prowadzącym zajęcia) oraz asynchronicznej. Zaęcia w formule asynchronicznej umieszczone są na platformie e-learningowej SUM. Prowadzący zajęcia dysponuje instrumentami oceny, czy student obejrzał i wysłuchał w całości seminarium prezentowane asynchronicznie. Dopuszcza się możliwość w trakcie lub na zakończenie seminarium przeprowadzenia sprawdzianu oceniającego przyswojenie informacji przekazywanych na zajęciach. Dopuszcza się możliwosć w trakcie lub na zakończenie seminarium przeprowadzenia sprawdzianu oceniającego przyswojenie informacji przekazywanych na zajęciach.

2. W zależnosci od sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID-19 formuła zajęć moze być zmieniona, a zajęcia mogą się odbywać w formie stacjonarnej, e-learningowej lub hybrydowej zgodnie z zarządzeniami Rektora Sląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

3. Tematy seminariów i ćwiczeń, informacja w jakiej formule prowadzone sa zajęcia, godziny rozpoczecia i zakończenia zajęć są dostępne na platformie e-learningowej SUM, w sekretariacie jednostki oraz na tablicy informacyjnej umieszczonej w Katedrze/Klinice.   

§2

Zasady dopuszczające studenta do poszczególnych zajęć

1. Warunkiem dopuszczenia do zajęć jest punktualne przybycie na zajęcia, posiadanie fartucha lekarskiego, stetoskopu oraz obuwia zmiennego. Aby uniknąć nagromadzenia duzej liczny studentów podzcas wchodzenia do szpitala, obowiazkowego pomiaru temteratury ciała oraz podczas korzystania z szatni, zostaną przydzielone poszczególnym grupom studenckim ramy czasowe dla tych czynnosci. Oprócz godziny rozpoczęcia zajęć student otrzyma również informację, o której godzinie winien zgłosić się do wejścia do szpitala. Studenci mają obowiązek zastosować się do zarządzeń dyrekcji szpitala, dotyczących srodków bezpieczeństwa epidemicznego, w szczególnosci wypełniania lub udzielania wywiadu epidemicznego. W przypadku zajęć prowadzonych metodą w e-learningu zaleca się punktualne zalogowanie się  z własnego konta na platformę e-learningową/pojawienie się na liście uczestników spotkania oraz czynny udział w trakcie całego spotkania.

2. W czasie zajęć obowiązuje zachowanie podstawowych zasad etyczno-moralnych, właściwego stosunku do chorego i personelu Katedry i Kliniki.

3. W trakcie ćwiczeń student ma zapewnione środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, fartuchy ochronne, płyny do dezynfekcji), tak jak zatrudniony personel medyczny.

4. Od studenta wymagane ujest przygotowanie teoretyczne według tematyki ćwiczeń i seminariów, w szczególności ukończenie wymaganych kursów elearningowych. Brak przygotowania do zajeć może skutkować niezaliczeniem zajeć z koniecznością odrobienia lub zaliczenia w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia.   

5. Student zobowiązany jest do zachowania tajemnicy lekarskiej i ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.

6. W trakcie prowadzonych zajeć obowiązuje całkowity i bezwzględny zakaz fotografowania, nagrywania lub utrwalania w jakiejkolwiek formie lub za pomoca jakichkolwiek urządzeń.

7. student zobowiązany jest do posiadania w trakcie zajęć legitymacji studenckiej i okazywania jej na polecenie osób prowadzących zajęcia dydaktyczne.

§3

Sposób i formy wyrównania zaległości, w tym odrabiania zajeć na skutek nieobecności

1. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia.

2. Nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić uczestnictwem/zaliczeniem ustnym lub pisemnym po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem ćwiczeń, z inną grupa ćwiczeniową. Student zobowiazany jest odrobić ćwiczenia w takiej formie, w jakiej zajecia opóscił, tj: jesli opóscił ćwiczenia, które były realizowane online, odrabia je w formie online, analogicznie cwiczenia stacjonarne odrabia metoda stacjonarną. Za zgodą Kierownika ćwiczeń możliwe są odstępstwa od tej zasady.  

3. Nieobecność na seminarium realizowanym w formie stacjonarnym należy zaliczyć u prowadzącego dane seminarium

4. Zajęcia seminaryjne realizowane metodą elearningu student powinien zrealizować przed ćwiczeniami. Student, który nie uczestniczył w zajęciach seminaryjnych nie będzie dopuszczony do ćwiczeń.

5. Opuszczenie zajęć wymaga formalnego usprawiedliwienia nieobecności.  Student winien odrobic opuszczone zajecia po uznaniu zasadnosci usprawiedlwienia przez Kierownika ćwiczeń.

6. Nieobecnosc studenta na zajeciach wynikająca z:                                                                                                                                                                                                                                                                        

a/uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych Uczelni,

b/oficjalnej reprezentacji Uczelni na zewnątrz,

c/działalności na rzecz Uczelni organizowanej lub współorganizowanej przez Samorząd Studencki,

d/uczestnictwa w egzaminie poprawkowym są usprawiedliwiane bez konieczności odrabiania, zgodnie z §15 pkt 6 Regulaminu Studiów.

7. W przypadku nałożenia/obowiązku kwarantanny oraz z powodu innych przyczyn uniemożliwiających odbycie zajęć stacjonarnych zgodnie z harmonogramem, ustalony zostanie nowy termin odrobienia zajęć.

 

§4

Warunki i sposoby przeprowadzenia zaliczeń przedmiotu

1. Zaliczenia zajęć dokonuje nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie ustnym w ostatnum dniu prowadzonych zajęc.

2. Student dodatkowo jest oceniany w trakcie trwania ćwiczeń oraz seminariów z bieżącej tematyki zajęć.

3. Zakres wymaganego materiału na każdy dzień zajęciowy ogłaszany jest w planie zajeć danej jednostki dydaktycznej.

4. Zaliczenie poprawkowe ma formę ustną i odbywa się do końca sesji egzaminacyjnej. Studentowi , który nie uzyskał zaliczenia w pierwszym terminie przysługują dwa terminy zaliczenia poprawkowego.

5. W sytuacjach szczególnych/losowych za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student moze przystąpić do zalizcenia w terminie późniejszym-zgodnie z Regulamin Studiów.

 

 

§5

1. Kwestie sporne rozwiązuje Kierownik ćwiczeń lub Kierownik jednostki.

2. Student ma możliwość skorzystania z godzin konsultacyjnych po uprzednim uzgodnieniu z sekretariatem jednostki.

3. Skargi i uwagi dotyczące przebiegu ćwiczen przyjmuje Kierownik ćwiczeń lub Kierownik jednostki.

4. Szkolenie studentów w zakresie przepisów BHP odbywa się w pierwszym dniu zajęć bloku ćwiczeniowego.

5. Prowadzący zajęcia w pierwszym dniu zajęć omawiają zasady niniejszego Regulaminu. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z niniejszym Regulaminem i podpisują, że się z nim zapoznali.

 

 

Karta przedmiotu: Psychiatria

 

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Lekarski

2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie

3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne

4. Rok: V, VI

5. Semestr: Zgodnie z harmonogramem

6. Nazwa przedmiotu: Psychiatria

7. Status przedmiotu: Obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Środowiskowe i epidemiologiczne podłoże zaburzeń psychicznych; symptomatologia, diagnostyka i terapia w najczęstszych chorobach psychicznych; stany nagłe w psychiatrii, problem samobójstw; specyfika zaburzeń psychicznych w różnych okresach życia; zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych; diagnostyka i leczenie uzależnień; zaburzenia seksualności człowieka; diagnostyka i leczenie zaburzeń snu, odżywiania; zasady przyjęcia do szpitala psychiatrycznego; konsultacje psychiatryczne; psychofarmakoterapia praktyczna, psychoterapia; rehabilitacja w chorobach psychicznych; analiza działań niepożądanych leków; indywidualizacja obowiązujących wytycznych terapeutycznych; praca w zespole; rozpoznawanie etycznego wymiaru decyzji; przestrzeganie praw pacjenta.

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: E.W1, E.W15, E.W16, E.W17, E.W18, E.W19, E.W20, E.W21, E.W22, B.W29, D.W6, D.W7, D.W13, D.W23

w zakresie umiejętności student potrafi: E.U5, E.U15, E.U16, E.U17, E.U18, E.U19, E.U20, E.U21, E.U23, E.U32, B.U10, D.U17

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W18, D.W19, D.U4, D.U5, D.U13, D.U14, D.U15, D.U16

Forma zakończenia przedmiotu    EGZAMIN

9. liczba godzin z przedmiotu

120

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

7

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji *

Sposoby oceny *

W zakresie wiedzy

Kliniczne studia przypadków,

Zaliczenie pisemne/ustne

Egzamin pisemny/testowy

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie praktyczne

z raportem pisemnym

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenie praktyczne

*

         

* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016  Rektora SUM z późn.zm.    uzyskana ocena oznacza, że:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

Inne przydatne informacje o przedmiocie

13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

A. Katedra i Klinika  Psychiatrii Dorosłych, Katowice - Ochojec ul. Ziołowa 45/47;

psych1@sum.edu.pl

B. Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej, Katowice - Ochojec ul. Ziołowa 45/47;

psych1@sum.edu.pl

C. Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego – Sosnowiec ul. G. Zapolskiej 3

mjanas-kozik@sum.edu.pl

14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu:

A. Lek. Paulina Wójcik

B. Dr n. med. Beata Trędzbor

C. Dr n. med. Lena Cichoń

Kierownicy jednostek:

A.      Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Krzysztofa Kucia     

B.      Prof. dr hab. n. med. I n. o zdr. Marek Krzystanek

C.      Prof. Dr hab. n. med. Małgorzata Janas - Kozik

15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

Zapoznanie z zalecaną literaturą, podstawowa umiejętność zbierania wywiadu lekarskiego, znajomość zasad i technik badania fizykalnego, znajomość i umiejętność interpretacji wyników badań laboratoryjnych, znajomość anatomii OUN niezbędna do interpretacji badań neuroobrazowych, podstawowa znajomość grup leków stosowanych w psychiatrii

16. Liczebność grup

Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM

17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne

 Prezentacje multimedialne, badanie pacjenta wspólnie z nauczycielem akademickim i wspólne omówienie wniosków, prezentacja szczególnych przypadków medycznych w formie multimedialnej

18. Miejsce odbywania się zajęć

 W siedzibie jednostek prowadzących zajęcia pkt 13

19. Miejsce i godzina konsultacji

 W siedzibie jednostek prowadzących zajęcia (pkt. 13 A-C), po indywidualnym umówieniu się przez sekretariat jednostki (kontakt e-mail lub telefoniczny).

 

20. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego

efektu uczenia

się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić):

standardach kształcenia/

zatwierdzonych przez

Senat SUM 

P_W01

Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

E.W1

P_W02

Zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych

E.W15

P_W03

Zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych i zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych

E.W16

P_W04

Zna  objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych

zaburzeniach psychicznych, w tym:

Dziennik Ustaw – 22 – Poz. 1573 – 23 –

1) schizofrenii,

2) zaburzeniach afektywnych,

3) zaburzeniach nerwicowych i adaptacyjnych,

4) zaburzeniach odżywiania,

5) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych,

6) zaburzeniach snu

E.W17

P_W05

Zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych w psychiatrii, z uwzględnieniem problematyki samobójstw

E.W18

P_W06

Zna specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości

E.W19

P_W07

Zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia

E.W20

P_W08

Posiada wiedzę odnośnie problematyki seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych

E.W21

P_W09

Zna przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego

E.W22

P_W10

Zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny

B.W29

P_W11

Zna znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz  pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;

D.W6

P_W12

Zna psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej

D.W7

P_W13

Zna mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych

D.W13

P_W14

Zna podstawy medycyny opartej na dowodach

D.W23

P_U01

Potrafi przeprowadzać badanie psychiatryczne

E.U 5

P_U02

Potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek

E.U15

P_U03

Potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

E.U16

P_U04

Potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi

E.U17

P_U05

Potrafi proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

E.U18

P_U06

Potrafi rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze

E.U19

P_U07

Potrafi kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego

E.U20

P_U08

Potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje

pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby

E.U21

P_U09

Potrafi proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach

E.U23

P_U10

Potrafi planować konsultacje specjalistyczne

E.U32

P_U11

Potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą

dostępnych narzędzi

B.U10

P_U12

Potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać

wnioski

D.U17

P_K01

Zna zasady pracy w zespole

D.W18

P_K02

Zna kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich

D.W19

P_K03

Potrafi budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia

D.U4

P_K04

Potrafi przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki

aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej

D.U5

P_K05

Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych

D.U13

P_K06

Potrafi rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od

normatywnych

D.U14

P_K07

Potrafi przestrzegać praw pacjenta

D.U15

P_K08

Potrafi wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym

D.U16

21. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

21.1. Wykłady 

15, w tym:

Pojęcie zdrowia i choroby psychicznej, klasyfikacje zaburzeń psychicznych

2

Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego, organizacja lecznictwa psychiatrycznego, formy opieki społecznej

2

Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, Ustawa o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi, Ustawa o Zapobieganiu Narkomanii

2

Zaburzenia psychiczne spowodowane chorobą, uszkodzeniem lub dysfunkcją mózgu

1

Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych

1

Leczenie najczęstszych zaburzeń psychicznych

2

Specyfika badania psychologicznego - kontakt z pacjentem i metody     diagnostyczne Osobowość, jej zaburzenia, wskazania do psychoterapii

2

Seksuologia człowieka, współczesne teorie na temat orientacji seksualnych i tożsamości płciowej

1

Orzecznictwo sądowo-psychiatryczne

2

21.2. Seminaria

 

V rok (Katedra i Klinika Psychiatrii Dorosłych)

Symptomatologia w psychiatrii

Zespoły psychopatologiczne w psychiatrii

Jakościowe zaburzenia świadomości

Stany nagłe w psychiatrii/psychiatria konsultacyjna

Schizofrenia, zaburzenia schizotypowe, zaburzenia schizoafektywne, uporczywe   zaburzenia urojeniowe

Zaburzenia afektywne                                                                                                     

 

30, w tym:                      3                                  3                                   2                                     2                                               

 

3                                            2                                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                                                               

VI rok (Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej)

Opis pacjenta psychiatrycznego. Proces stawiania diagnozy u pacjenta z zaburzeniami psychicznymi.

Obraz zaburzeń osobowości: diagnostyka, rozpoznawanie, etiologia, możliwości oddziaływań terapeutycznych. Omówienie kryteriów diagnostycznych ICD.X; DSM V.

 

7, w tym:

 

3

 

 

 4

VI rok (Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego)

Prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka Specyfika badania psychiatrycznego w populacji dzieci i młodzieży oraz odmienności w zakresie diagnostyki i leczenia w populacji dzieci i młodzieży

Zaburzenia odżywiania

Zaburzenia neurorozwojowe – zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD

Problematyka autoagresji i samobójstw w populacji dzieci i młodzieży

 

 8                  

 

 

 

 

 

 

 

                               

21.3. Ćwiczenia

 

 

Rok V (Katedra i Klinika Psychiatrii Dorosłych )

Badanie psychiatryczne ogólne (opis wywiadu, stanu psychicznego, wstępne rozpoznanie, plan postępowania)

Badanie psychiatryczne ukierunkowane na pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi (zaburzenia psychotyczne, zaburzenia afektywne, zaburzenia nerwicowe)

Specyfika badania psychologicznego

30, w tym:

 

12

 

12

  6

Rok VI (Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej)

 Psychologia praktyczna. Indywidualizacja wytycznych terapeutycznych. Higiena snu.

Rehabilitacja w chorobach psychicznych. Psychofarmakologia praktyczna. Analiza działań niepożądanych leków. Wizyta lekarska

Prezentacja multimedialna przypadków z rozpoznaniem zaburzeń psychotycznych i afektywnych. Proces diagnostyczny. Terapia różnicowa, leczenie.

 20, w tym:

  8

  6

 

  6

 

 

Rok VI (Katedra i Oddział Kliniczny Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego )

Specyfika badania psychiatrycznego ogólnego w populacji dzieci i młodzieży (opis wywiadu, stanu psychicznego, wstępne rozpoznanie, plan postępowania)

Badanie psychiatryczne ukierunkowane na pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi w kontekście fazy rozwoju 

Przygotowanie planu leczenia w odniesieniu do standardów farmakoterapii i diagnostyki u dzieci i młodzieży

 

 25                 

                                 

 

 

 

 

 

 

22. Literatura

Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018.

Jarema M (red.). Standardy leczenia farmakologicznego niektórych zaburzeń psychicznych. Via Medica, Gdańsk, 2015

Neu P. Stany nagłe w psychiatrii Podręcznik psychiatrii ratunkowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2013.

Gałecki P., Bobińska K., Eichsteadt K. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – komentarz. Wyd. II, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016.

23. Kryteria oceny – szczegóły

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

         

 

 

 

Dane kontaktowe

 Katedra i Klinika Psychiatrii Dorosłych

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

ul. Ziołowa 45/47 

40-635 Katowice

tel. 32 2059260; 32 3598011

Sekretariat czynny w godzinach od 6.30 do 10.30

e-mail: psych1@sum.edu.pl